برنامه رادیو دمکراسی شورایی، یکشنبه ۲۰ شهریور

‌برنامه‌های امروز شامل: تفسيرهای خبری – علل و عوامل اعتیاد و ناهنجاری‌های ناشی از اعتیاد در گفتگویی با رحمان از سازمان فداییان (اقلیت) – بخش اوّل از سلسله گفتار «تشکل‌های طبقاتی کارگران، وظايف و تاکتيک‌های ما»، خواهد بود.

برای شنیدن برنامه روز رادیو دمکراسی شورایی، اینجا را کلیک کنید

یا از ابزار پخش4shared  در زیر استفاده کنید:

http://www.4shared.com/audio/CkvzekUv/20shahrivar.html

 

همين جا گوش کنيد:

امکان دانلود يا گوش کردن مستقيم از سايت سازمان فدائیان (اقلیت) mp3

امکان دانلود برنامۀ امروز از طريق سايت راديو دمکراسی شورائیMP3

امکان دانلود يا گوش کردن مستقيم برنامۀ امروز در  mp3-4shared

برای شنيدن يا ذخيره برنامه چهار امکان وجود دارد، شنيدن مستقيم برنامهها از سايت راديوram، شنيدن يا ذخيره از سايت رادیـوMP3، يا سايت سازمان فدائيان (اقليت(؛ يا mp3-4shared  بر روی امکان دلخواه کليک کنيد.

درگیری پلیس با تماشاچیان فوتبال در داخل و خارجِ ورزشگاه آزادی

كارگران نساجی بافت بلوچ در مقابل اداره كار دست به تجمع زدند

میزان خط فقر از یک میلیون و ششصد هزارتومان به دو میلیون تومان می‌رسد

متن کامل تفسيرهای خبری راديو دمکراسی شورائی در ادامۀ نوشته:

تفسیرهای خبری:

درگیری پلیس با تماشاچیان فوتبال در داخل و خارجِ ورزشگاه آزادی

جریان مسابقه فوتبال روز جمعه بین تیم‌های تراکتورسازی تبریز و استقلال با اعتراضات تماشاگران و مردم و درگیری آن‌ها با نیروهای پلیس همراه شد. بنا به گزارش‌های انتشار یافته در این مورد، بیش از پنجاه هزار تن از طرفداران تیم تراکتورسازی تبریز آماده حضور در استادیوم آزادی بودند اما نیروی انتظامی از ورود اکثریت آنان به استادیوم ممانعت به عمل آورد و تنها اجازه ورود ١۵ تا ٢٠ هزار تن از آن‌ها را به داخل داد. تلاش این تعداد کثیر برای ورود به استادیوم نتیجه‌ای نداد و با اعمال خشونت از طرف نیروهای پلیس همراه شد. در حالی که در داخل استادیوم، بازی در حال انجام بود، بیرون استادیوم درگیری بین پلیس و کسانی که خواهان ورود به ورزشگاه بودند، شدت یافت. در داخل استادیوم نیز هواداران تراکتورسازی در طول بازی در محاصره پلیس ضد شورش بودند. عده‌ای از اوباشان حکومتی و بسیجی‌ها در طول بازی اقدام به پرتاب سنگ و بطری به سمت هواداران تراکتور نموده و جو متشنجی را ایجاد کرده بودند. در ضمن برای جلوگیری از درز و انتشار خبرها و قطع ارتباط‌ها، کلیه ارتباط‌های تلفنی و سرویس اس ام اس موبایل‌ها قطع شده بود. تماشاگران با سر دادن شعارهایی به زبان آذری، به حمایت از اعتراضات مردم آذربایجان و همین طور خواست آنان در رابطه با دریاچه ارومیه پرداختند. نیروهای امنیتی و انتظامی حدود بیست تن را در داخل استادیوم دستگیر نموده و به زیرزمین‌های ورزشگاه انتقال دادند. در پایان مسابقه و مستقل از نتیجه آن، تماشاگران هر دو تیم مشترکاً شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

رژیم که از احتمال تظاهرات و گسترش آن در هراس بود، علاوه بر ماموران پلیس و نیروهای امنیتی، خودروهای نیمه سنگین سپاه پاسداران را نیز در اطراف استادیوم مستقر ساخته و سرتاسر مجموعه ورزشگاه آزادی را به محاصره پلیس ضد شورش درآورده بود. علاوه براین، از مقابل خروجی‌های استادیوم آزادی تا میدان آزادی، دو طرف خیابان آزادی و انقلاب، میادین انقلاب و فردوسی تا امام حسین بر سر هر چهارراه بین ده تا ١۵ نیروی امنیتی با گاز اشک‌آور و باتوم مستقر شده بودند. دسته‌های موتورسوار لباس شخصی نیز در خیابان آزادی در حال تردد بودند. حتا در اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که از استادیوم، تماشاگران را به داخل شهر انتقال می‌دادند نیروهای انتظامی با باتوم و اسپری فلفل حضور داشتند که جلوی هر گونه اعتراض در داخل وسایل نقلیه را نیز بگیرند. رژیم از ترس اعتراضات توده‌ای نیروی قابل توجهی را بسیج کرده بود و با اقدامات سرکوبگرانه یورش به مردم چندین نفر را مجروح و بازداشت نمود.

شایان ذکر است که پس از پایان مسابقه که با پیروزی تراکتورسازی تبریز همراه بود، مردم در برخی از شهرهای آذربایجان از جمله در شهرهای خوی و سلماس نیز به خیابان‌ها ریختند و اقدام به پایکوبی و خوشحالی نمودند. این اقدام نیز با دخالت نیروهای انتظامی و پرتاب گاز اشک‌آور به داخل تجمعات آن‌ها روبرو گردید و به اعمال قهر و خشونت از سوی رژیم کشیده شد. این تجمعات و پایکوبی‌ها در ادامه خود، تبدیل به تجمعات اعتراضی شد و تجمع کنندگان شعارهایی نیز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه سر دادند.

اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی بار دیگر نشان داد که این رژیم از تجمعات و حرکت‌های اعتراضی مردم به شدت وحشت دارد. رویدادهای ارومیه و تبریز و نیز برگزاری مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی نه فقط ترس و وحشت رژیم از اعتراضات توده‌ای و گسترش آن را نشان می‌دهد، بلکه همچنین این موضوع را نیز ثابت می‌کند که جوانان و مردمِ به جان آمده ایران آماده هستند تا از هر فرصتی استفاده نموده و صدای اعتراض خود را بلند کنند. این رویدادها درعین حال ثابت می‌کند که مردم آماده‌اند که هر تجمعی را به تجمع اعتراضی علیه رژیم ارتجاعی حاکم تبدیل کنند.

 كارگران نساجی بافت بلوچ در مقابل اداره كار دست به تجمع زدند

ده‌ها تن از کارگران نساجی بافت بلوچ در ادامه تجمعات متوالی روزها و هفته‌های گذشته در مقابل ادارات دولتی، روز سه‌شنبه این هفته نیز در برابر اداره تأمین اجتماعی دست  به تجمع زدند و خواستار اجرای قانون بازنشستگی و تحقق سایر مطالبات خود شدند. این کارگران، که همگی ٢٠ سال سابقه كار دارند و از کارخانه نساجی بافت بلوچ اخراج شده‌اند، در ادامه اعتراضات و به منظور پیگیری مطالبات خود، روز چهارشنبه نیز در مقابل اداره كار ایرانشهر و همچنین در مقابل  دفتر نماینده مجلس در این شهر تجمعات اعتراضی برپا نمودند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. به كارگران گفته شده بود كه به منظور رسیدگی به مطالبات و برای حل مشكلات كارگران، هیئتی از تهران در جمع كارگران حاضر می‌شود. اما این وعده عملی نشد و به کارگران پاسخ روشنی داده نشد.

همچنین روز پنجشنبه ١۷ شهریور، بیش از ١۵٠٠کارگر شاغل در شرکت نفت و گاز “ایتوک ایران” مستقر در چندین پروژه گاز و نفت کشور، دست به اعتراض زدند و خواستار پرداخت دو ماه دستمزدهای معوقه و اضافه کاری خود شدند.

سرمایه‌داران با نپرداختن دستمزدها و سایر مطالبات کارگران، فشارهای اقتصادی و معیشتی را روز به روز بر دوش کارگران سنگین‌تر ساخته‌اند. اما کارگران نیز راه دیگری جز مبارزه برای گرفتن دستمزد و سایر مطالبات خویش ندارند. اعتصابات و تجمعات اعتراضی کارگری که در هفته‌های اخیر نیز رو به گسترش بوده است، حاکی ازعزم کارگران به ادامه مبارزه تا تحقق مطالبات خویش است.

میزان خط فقر از یک میلیون و ششصد هزارتومان به دو میلیون تومان می‌رسد

عباس وطن پرور نماینده سابق کارفرمایان در سازمان جهانی کار،‏‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در شش ماه اول سال جاری نرخ خط فقر بیست درصد افزایش یافته و در شهرهای بزرگ به یک میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است. نامبرده با اشاره به این موضوع که  ‌نرخ تورم در سبد ارزاق عمومی خانوار طی شش ماهه نخست سال جاری به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است، چنین افزود که تا پایان سال جاری میزان خط فقر به دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

افزایش میزان خط فقر به یک میلیون و ششصد هزارتومان در شش ماهه اول سال جاری و رسیدن آن به دو میلیون تومان در آخر سال، در حالی‏ست که حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کارتنها ٣٣٠ هزار تومان است به نحوی  که حتا با احتساب مزایای شغلی مانند حق مسکن و حق اولاد و امثال آن نیز، دستمزد ماهانه اکثریت کارگران از ۵٠٠ هزار تومان تجاوز نمی‌کند و در بهترین حالت و در مواردی ممکن است به ۶٠٠ هزار تومان برسد. به عبارت دیگر این اکثریت کارگران ایران چنانچه در شش ماهه گذشته، ماهانه یک میلیون تومان بیش از رقم فعلی دستمزد می‌گرفتند، تازه می‌توانستند زندگی خود و خانواده‌هایشان را در حد خط فقر اداره کنند.

شایان ذکر است که جمعیت بزرگی از کارگران ایران از شمول قانون کار خاج هستند و به آنان دستمزد کمتری از میزان حداقل دستمزدهای تعیین شده پرداخت می‌شود. برای نمونه و بر طبق گزارش ایلنا، به نقل از رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی سراسر کشور، کارگران پیمانی، حتا با ۲۰ سال سابقه کار تنها ۳۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

برخلاف گفته‌های رئیس جمهور و سایر سران درجه اول رژیم جمهوری اسلامی که پیوسته ادعا می‌کنند در ایران فقر و گرسنگی وجود خارجی ندارد، این دو نمونه از اعترافات که در یکی از ارگان‌های حکومتی درج شده اند،  به روشنی نشان می‌دهند که درآمد کارگران و  اکثریت بزرگ مردم زحمتکش ایران حتا به یک چهارمِ خط فقر هم نمی‌رسد. کارگران و سایر اقشار زحمتکش مردم ایران نه فقط از لحاظ معیشتی در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند، بلکه این دشواری و سختی تحمیلیِ سرمایه‌داران و مرتجعین حاکم، اکنون به آن جا رسیده است که خانواده‌های کارگری و سایر مردم زحمتکش به زندگی در نهایت فقر و گرسنگی و به زندگی، به اندازه چند برابر در زیر خط فقر، رانده شده‌اند.

بیان دیدگاه